Dedim ki acaba konu cinsellik mi olsun? Buradan pornografik
fotoğraflara bağlayıp blog yazarlığımı ‘zirvede’ bırakabilirdim. Ama yok… Bu
kadar ciddi mesele içinde Atlasjet’in Pegasus ile olan rekabetine neden
değinmek istedim?
Reklamlardaki o sloganlar beni de etkisi altına almış demek
ki.
Koskoca firmalar… Kelli felli yönetim kurulu üyeleriyle
böyle bir reklama karar veriyorlarsa ben de fıkramsı bir minibüsçü hikâyesi
anlatırım. Neden olmasın?
Kadın minibüse biniyor ve şoföre soruyor. “Başıbüyük mü?”
Şoför “büyük büyük” diyor. Kadın hızını alamayıp soruyor. “Ne zaman kalkar?”
Şoför durur mu? Lafı yapıştırıyor. “Oturursan kalkar.”
Arkadaş ortamında bile anlatmışlığım olmayan bu fıkramsı hikâyeyi
bu platformda yazacağımı hiç düşünmezdim. Amma velâkin Atlasjet ve Pagasus’un
cinsel çağrışımlı reklamlarını görünce bir hayli cesaretlendim.
2011 yılında geniş koltuk aralıklarıyla öne çıkmak isteyen
Atlasjet “İkinciyiz ama bizimki 77 santim” sloganını kullanmıştı. Pegasus ise
bu kampanyaya “Bizimki 77 santim değil ama tam zamanında kalkıyor” şeklinde
yanıt vermişti. Aradan geçen 3,5 yıl bu çekişmeyi ortadan kaldırmadı. Pegasus’un
kendi internet sitesindeki verilerden yararlandığını söyleyen Atlasjet, “Hem 77
santim değil hem de zamanında kalkmıyorsa çok mutsuz olursunuz” sloganıyla yeni
bir reklam kampanyası başlattı. Firmanın bu reklamı gazete ve televizyonların
yanı sıra sosyal medya sitelerinde de kullanılıyor.
Aslında bir bakıma zekice bir çekişme… Karşılıklar çok cuk…
Cinsel organ boyu ve ereksiyon konusunda açık bir gönderme yapan bu firmalar
aslında benim anlatmaya çalıştığım o fıkrada minibüs şoförünün muzip ve utanmaz
zekâsından farklı bir kampanya içinde değil… Açıkçası televizyonda açıkça
sevişmekte olan bir çift kullanılsa bu kadar etkili olmayacak. Bunu da çok iyi
biliyorlar. Gren Peace’in geçtiğimiz yıllarda balık avcılığıyla ilgili yavru
balıkların avlanmaması üzerine başlattığı “sizinki kaç santim?” kampanyasında
görüldüğü gibi ticari olmayan bir durum için bile dikkat çekmek cinsel
objelerle, çağrışımlarla mümkün oluyor.
Sloganlara gel! İlk 69 koltuğun 69 TL’den satılmasını
duyuracaklar. “69’u çok seveceksiniz!” diyorlar. “77 santimin kıymetini
oturanlar bilir!” diyorlar mesela. Sonra bir sanat eserinin ‘müstehcenliğine’
takılıyor millet.
Ha asıl meselemiz de sanırım bu. İnsana dair her şey sanatın
konusudur. Bir sinema filminde, tiyatroda, resimde, heykelde cinsellik
olabilir. Sanatın geliştiği toplumlarda cinsellik değil sanatsallık ön planda
tutulur. Sanat öylesine kırılgandır ki onu bu yolla bizim gibi toplumlarda
harcayabilirsin.
Neye baksa seks aklına gelen toplumlarda ise damacana bile
cinsellik konusuyken, kapitalizm çok fazla yorulmayacak. Ama ne yalan
söyleyeyim. Ben bu iki firmanın iki zeki mahalle abisinin çekişmesine benzeyen
atışmasını sevdim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder